Wanneer spreken we van een magnesium te kort?

 

Als je wilt weten of je dagelijks voldoende magnesium binnen krijgt vraag je bij voorkeur een bloedtest aan bij je huisdokter. En ook dat geeft geen volledige zekerheid. Slechts één procent van de totale hoeveelheid magnesium die we binnen krijgen komt in ons bloed terecht.

De kans dat je een tekort aan magnesium hebt is groot:

- Als je regelmatig koolzuurhoudende dranken drinkt. Deze dranken bevatten fosfaten. Die binden zich met magnesium en spoelen het uit je lichaam.
- Je regelmatig zoete en/of hartige tussendoortjes eet zoals snoep, koekjes, gebak en chips. Deze zoete en ongezonde tussendoortjes verlagen je concentratie aan magnesium via je nieren.
- Je regelmatig met stress in aanraking komt.
- Na een operatieve ingreep.
- Als je regelmatig cafeïne houdende dranken drinkt zoals frisdranken, energiedranken, koffie en thee.
- Als je meer dan zeven alcoholhoudende dranken consumeert.

'Slechts één procent van de totale hoeveelheid magnesium die we binnen krijgen komt in ons bloed terecht.

Leeftijd
Een tekort aan magnesium heeft ook te maken met je leeftijd. Hoe ouder je bent, hoe groter je kans op magnesiumtekort. Dat is zeker zo vanaf je 55 levensjaar. Resultaten van grootschalige onderzoeken leerden dat ouder worden, stress en ziekte extra magnesium van het lichaam vragen. Ouderen krijgen helaas ook vaak minder magnesium binnen dan jongere mensen.

Je voorraad magnesium aanvullen
Hoe langer de periode is dat je een tekort aan magnesium binnen krijgt des te groter het risico dat de lichamelijke opslag van dit mineraal verminderd. Hierdoor kan je lichaam al snel blootgesteld worden aan de effecten van dit tekort. Om je voorraad magnesium aan te vullen en op een gezond peil te houden eet je bij voorkeur gezond, natuurlijk, evenwichtig en gevarieerd. Je kunt dit extra stimuleren door het slikken van voedingssupplementen met magnesium. Een combinatie van gezond eten met goede voedingssupplementen garanderen de goede opname van magnesium en dit op de juiste plaats in je lichaam. De stof waaraan magnesium gekoppeld wordt, kan zowel organisch of anorganisch zijn.

'Een combinatie van gezond eten met goede voedingssupplementen garanderen de goede opname van magnesium en dit op de juiste plaats in je lichaam.

Meer weten over magnesium een tekort of het aanvullen van magnesium? Lees dit blog over het gebruik van magnesium